

W połowie grudnia 2021 r. zakończył się projekt pt. Regionalna pozycja Polski w czasach globalnych napięć i rywalizacji, w którego realizację zaangażowali się badacze z Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ oraz Polskiego Ośrodka Naukowego UJ.
Projekt realizowany przez Fundację Lepsza Polska w ramach grantu Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP „Dyplomacja publiczna 2021” miał na celu popularyzację i analizę dokonań współpracy wielostronnej w ramach Grupy Wyszehradzkiej i Inicjatywy Trójmorza, a także ich znaczenia dla pozycji międzynarodowej Polski. Pracownicy Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ oraz Instytutu Studiów Europejskich UJ zaangażowani byli w przygotowanie dwóch produktów projektu - publikacji eksperckiej oraz gry decyzyjnej.
W skład raportu - Zielonej księgi pt. Znaczenie współpracy w ramach Grupy Wyszheradzkiej i Inicjatywy Trójmorza dla polskiej polityki zagranicznej wchodzą następujące teksty:
Gra decyzyjna pt. „4-12-27. Laboratorium integracji” została opracowana przez dr Agnieszkę Nitszke (INPISM UJ) przy współpracy z dr. Michałem Dulakiem (INPISM UJ). Gra składa się z dwóch wersji – dotyczącej Grupy Wyszehradzkiej i Inicjatywy Trójmorza. Gra w wersji dla Grupy Wyszehradzkiej ma trzy warianty. Pierwszy – podstawowy – dotyczy współpracy w wypracowywaniu konkluzji ze szczytu państw V4 oraz dyplomatycznej reakcji na wydarzenia losowe. Rozgrywka w ramach drugiego wariantu polega na wypracowaniu stanowiska V4 wobec najważniejszych tematów ogólnounijnych poruszanych podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy (zmiany klimatu, bezpieczeństwo, polityka azylowa i migracyjna, wartości i praworządność oraz energetyka). Trzeci wariant gry nosi nazwę „Porozmywajmy o pieniądzach – Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki”. Podczas rozgrywki uczestnicy wcielają się w ministrów spraw zagranicznych państw V4 i negocjują kształt MFW.
Druga wersja gry dotyczy Inicjatywy Trójmorza. Celem podczas tej rozgrywki jest przygotowanie statutu organizacji. Uczestnicy reprezentujący poszczególne państwa 3SI muszą rozstrzygnąć, zgodnie z preferencjami swojego kraju, jakie rozwiązania zwarte w statucie będą dla nich najkorzystniejsze.
Zachęcamy do zapoznania się z raportem oraz grą decyzyjną na stronie VISEGRAD.pl, a także do korzystania z nich w pracy dydaktycznej ze studentami!